Het originele plan van de Delta Rhine Corridor (DRC) was de aanleg van een bundel van ondergrondse buisleidingen en kabels voor het transport van waterstof, CO2, gelijkstroom en ammoniak. Het traject loopt tussen Rotterdam en de Duitse grens, via de industrie in Moerdijk en Geleen.
Focus op waterstof en CO2 voor klimaatdoelen
De verwachte vertragingen zoals het kabinet die aangeeft voor ammoniak en gelijkstroomkabels, zorgen ervoor dat het DRC-proces langzamer verloopt. Bijvoorbeeld omdat veel regels die nodig zijn voor dit proces, nog ontbreken. Ook moet er meer onderzoek komen en het opzetten van samenwerking tussen initiatiefnemers kost tijd.
Door alleen te kiezen voor buisleidingen voor waterstof en CO2, blijft de aanleg hiervan op schema. Dit is belangrijk om de industrie te verduurzamen en de klimaatdoelen te halen.
Gevolgen voor gelijkstroomkabels
Het besluit over gelijkstroomkabels veroorzaakt extra kosten voor TenneT. Onder andere omdat de netbeheerder hierdoor extra onderzoek moet doen of meer grond moet kopen. TenneT schat in dat de stroomkabels pas worden afgerond vanaf 2040.
Ook heeft het besluit mogelijk gevolgen voor de plannen om in 2040 zo’n 50 gigawatt (GW) aan windenergie op zee op te wekken. Dit komt omdat diepe aanlanding van gelijkstroom niet meer kan via de route van de DRC. Diepe aanlanding is de infrastructuur die nodig is om elektriciteit van windparken op zee naar het binnenland te brengen. Het kabinet begint zo snel mogelijk een proces om een nieuwe route te zoeken.
Ammoniak blijft optie
Er blijft ruimte in de DRC-strook voor toekomstige buisleidingen voor gevaarlijke stoffen. Ammoniak is hier één van. Zo kunnen initiatiefnemers deze leidingen in een latere fase alsnog aanleggen.
Nieuwe planning DRC
De waterstofleiding naar Boxtel is klaar tussen 2031 en 2032. Deze krijgt daar een aansluiting op de bestaande infrastructuur van Gasunie.
De CO2-leiding naar Venlo is waarschijnlijk tussen 2032 en 2033 af.
Meer informatie