Binnenvaart

Er gebeurt al veel op het gebied van waterstof in Nederland. Dat is mooi, want de ervaringen die daar worden opgedaan bieden inzichten voor andere projecten. NWP faciliteert het ophalen en delen van deze lessen uit de praktijk.

Waterstof wordt beschouwd als kansrijke energiedrager voor emissievrije binnenvaart. Om die ontwikkeling aan te jagen, trok het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 4 miljoen euro uit voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van het eerste binnenvaartvrachtschip.

Het project Waterstof-Elektrisch Vrachtschip Antonie (WEVA) heeft als doel om het eerste waterstofschip van Nederland te bouwen. Dit binnenvaartschip krijgt de naam Antonie, wordt 135 meter lang, 3700 ton zwaar en wordt gebouwd door Lenten Scheepvaart B.V. Er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe aanpak met waterstofopslag in (een) container(s). Op 30 maart 2022 gaf minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het startschot voor de bouw. Als alles volgens planning loopt is het schip in juli 2023 klaar.

RH2INE streeft naar emissievrij vervoer langs de Rijn-Alpen corridor. Waterstof is een van de duurzame oplossingen voor schoner vervoer over de weg en over het water. Om de productie van schone waterstof en het gebruik hiervan in de binnenvaart voor elkaar te krijgen, werken publieke en private partijen samen in een netwerk: RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence). Het is een initiatief van de provincie Zuid-Holland in Nederland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Al in 2024 moeten de eerste 10 schepen op waterstof in de vaart zijn tussen Rotterdam en Keulen én de benodigde tankpunten daarvoor gebouwd.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen