Import

Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening is, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof (en daarvan afgeleide producten) nodig. De vraag voor hernieuwbare waterstof zal op de lange termijn sterk stijgen, en alleen binnenlandse productie is dan niet voldoende. Daarnaast kan Nederland met de import van waterstof zijn huidige positie als Noordwest-Europese hub voor invoer, verwerking en doorvoer van brandstoffen en grondstoffen behouden en versterken.

Samenwerking in Europa

In het RePowerEU-voorstel van de Europese Commissie staat de ambitie van 15 miljoen ton hernieuwbare waterstof in 2030. Hiervan moet 10 miljoen ton geïmporteerd moet worden, omdat dit niet met binnenlandse productie kan worden gerealiseerd. Voor Nederland zal die import zeker niet alleen van buiten Europa komen. Er wordt ook gewerkt aan ketens binnen Europa, met waterstof uit bijvoorbeeld Spanje, Portugal, Denemarken en Noorwegen.

Internationale markt

De internationale handelsmarkt voor waterstof is complex: een grote groep potentieel exporterende landen, meerdere manieren om waterstof te transporteren en op te slaan, verschillende vormen en toepassingen van waterstof. Het tempo en de omvang van de ontwikkeling van de import is afhankelijk van o.a. de eigen opwek uit wind en zonne-energie, de ontwikkeling van alternatieven (zoals biobrandstoffen en kernenergie), de ontwikkeling van de waterstofmarkt, en het aanbod van productie uit andere landen binnen en buiten de EU.

SHIPNL: Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands

Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening zal, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof nodig zijn. Dit vergt zowel gezamenlijke kennisopbouw, als onderbouwing voor gericht beleid. Dit doen we via het  Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands (SHIPNL).

Sustainable Hydrogen Import Program for the Netherlands (SHIPNL)

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema import zijn:

  • Import is nodig naast eigen productie met name met oog op verwachte grote vraag in industrie- en transportsector (mede door verplichtingen).
  • Nederland kan met de import en doorvoer van waterstof(derivaten) zijn huidige positie als energie-hub in Noordwest-Europa behouden en versterken; ook de havens hebben grote ambities.
  • Focus ligt in de beginfase op het regelen van de randvoorwaarden, om zo toekomstige importen te kunnen faciliteren.
  • Beschikbaarheid van infrastructuur voor opslag, transport en doorvoer van verschillende vormen van waterstof is essentieel, evenals een internationaal werkend certificeringssysteem.
  • Waterstofimport staat voor handel in diverse met waterstof gemaakte grondstoffen en brandstoffen (ammoniak, methanol, LOHC). Stromen zijn nog lastig te kwantificeren.

Wil je meer weten over het thema import? Lees dan hoofdstuk 3 van de Routekaart Waterstof.

Nieuws en inspiratie

    Cookie-instellingen