Nieuwe fase groene waterstofcorridor Bilbao en Amsterdam

23-04-2024
315 keer bekeken 0 reacties

Port of Amsterdam en haar internationale partners hebben samen verschillende nieuwe overeenkomsten getekend. Deze gaan over een corridor tussen de havens van de Spaanse stad Bilbao en Amsterdam, voor groene waterstof en afgeleide producten. Hiermee komt de ontwikkeling daarvan in een nieuwe fase.

De nieuwe overeenkomsten volgen het eerder getekende partnerschap tussen Port of Amsterdam, Port of Bilbao en verschillende andere partners in juni 2023. Minister Rob Jetten was officieel getuige van de ondertekeningsceremonie.

JSA voor transport vloeibare waterstof

De eerste overeenkomst is een Joint Study Agreement (JSA) tussen Petronor, EnBW, GasLog en Port of Amsterdam. De partners gaan samen de technische en commerciële haalbaarheid van een vloeibare waterstofketen tussen de havens van Bilbao en Amsterdam onderzoeken.

Het doel is het ontwikkelen van een energie-efficiënte en uitstootvrije, vloeibare waterstofketen. Deze kan dan veilig, efficiënt en kosteneffectief commerciële hoeveelheden van door Petronor geproduceerde waterstof naar de haven van Amsterdam transporteren.

GasLog ontwikkelt momenteel speciale schepen voor transport van vloeibare waterstof. EnBW en Port of Amsterdam werken aan mobilisatie van mogelijke afnemers in het Noordzeekanaalgebied.

MoU voor productie SAF en e-SAF

De 2e overeenkomst is een Memorandum of Understanding (MoU) tussen Petronor/Repsol, KLM en Port of Amsterdam. Deze samenwerking richt zich op het verkennen van de mogelijkheden voor de productie van SAF (Sustainable Avaiation Fuel) en e-SAF (op waterstof-gebaseerde Sustainable Aviation Fuel) in Bilbao. Repsol is de producent en KLM de mogelijke afnemer.

Petronor en Repsol bouwen (samen met Aramco) in Bilbao één van de eerste e-SAF demonstratie-fabrieken ter wereld. Volgens de huidige planning is deze fabriek begin 2026 actief. Mogelijk wordt e-SAF één van de eerste op waterstof-gebaseerde producten die via de Bilbao-Amsterdam corridor wordt getransporteerd.

MoU tussen Evos en CEPSA

Naast deze 2 overeenkomsten van de Port of Amsterdam, ondertekenden Evos (één van de grootste opslagterminals in de haven van Amsterdam) en het Spaanse bedrijf CEPSA ook een MoU. Beide partijen gaan de mogelijkheden verkennen voor verschillende transportmethoden van waterstof vanuit het zuiden van Spanje. Hier gaat CEPSA namelijk waterstof produceren.

In de Amsterdamse haven richt Evos zich op transport via Liquid Organic Hydrogen Carriers (LOHC). Dit betekent dat waterstof wordt gebonden aan een andere vloeistof voor efficiënt transport. Eén van de 2 Evos-terminals in Amsterdam zal in de nabije toekomst haar bestaande opslagtanks gebruiken voor LOHC.

Belang intra-Europese corridors 

Waterstof speelt een belangrijke rol in de transitie naar non-fossiel en in het verminderen van CO2-uitstoot. Nederland kan vanwege haar natuurlijke karakteristieken zelf niet genoeg waterstof maken om aan de verwachte vraag te voldoen.

Port of Amsterdam concentreert zich daarom op het ontwikkelen van relaties met landen en partners die commerciële volumes aan waterstof en afgeleide producten kunnen produceren. Intra-Europese corridors zijn hierbij belangrijk. Dit sluit aan op de ambitie van de Europese Unie om energiezekerheid binnen het economische blok te versterken. Verder kan het door korte transportafstand leiden tot lagere kosten.

Bron

Meer informatie

Afbeeldingen

Cookie-instellingen