Japan

Japan staat al lange tijd aan de voorhoede van onderzoek en ontwikkeling van waterstof. Het land had in 2017 al zijn eerste waterstofplan. Japan vertrouwt voor zijn energiebehoefte vooral op import en wil zijn import van groene waterstof sterk verhogen.

Prioriteit in Japan is de energiesector. Er zijn veel kolencentrales in Japan met een hoge CO2 uitstoot, zodat de transitie naar GH2 begint bij de import van ammoniak tot bijstook in kolencentrales. In Japan probeert men het percentage ammoniak te verhogen naarmate de infrastructuur aangelegd wordt en de import stabiel.

Zowel Nederland als Japan hebben het gemeenschappelijke doel om grote hoeveelheden waterstof te importeren en een belangrijke rol te spelen in de internationale toeleveringsketen. Omdat de waterstofontwikkeling zich in een beginstadium bevindt, heeft de samenwerking zich beperkt tot investeringen en havenontwikkeling. Naarmate waterstof volwassen wordt en op grote schaal in de industrie wordt gebruikt, verwacht men echter dat de samenwerking zal versnellen, aangezien de structuur van de industrie in beide landen vergelijkbaar is.

Groene waterstofambities van Japan

Japan was al vroeg bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van waterstof. In 2017 publiceerde de Japanse regering haar eerste ‘Hydrogen and Fuel Cell Strategy’. Door middel van dit plan stimuleert Japan groene waterstoftechnologie, diversificatie van energie en het verminderen van de CO2-uitstoot.  Verder heeft de strategie als doel het ontwikkelen van een waterstofketen, het opzetten van waterstoftankstations en het bevorderen van het gebruik van waterstofvoertuigen. Japan heeft de basisstrategie voor waterstof in juni 2023 herzien. De herziening benadrukt het belang van zowel het opbouwen van bedrijven als van technologie. Ook het ministerie van Economie, Handel en Industrie heeft structurele veranderingen doorgevoerd om ammoniak op te nemen in het waterstofinitiatief.

Laatste ontwikkelingen

Om aan de energiebehoefte te voldoen, vertrouwt Japan op import. Het land importeerde eerder nog vooral grijze waterstof. Zo draaiden de Olympische Spelen in 2020 nog op grijze waterstof uit Australië. Maar het doel van Japan is om uiteindelijk volledig over te schakelen naar groene waterstof.

In februari 2022 heeft het Japanse bedrijf Kawasaki Heavy Industry het eerste maritieme transport voor vloeibare waterstof van Australië gerealiseerd. In 2022 waren er 180 waterstoftankstations en 7.600 brandstofcel geëlektrificeerde voertuigen (FCEVs) in Japan.

Internationale samenwerking

Japan bevordert de internationale waterstofhandel en creëert een betrouwbare en efficiënte waterstofketen door te investeren in waterstofinfrastructuur en -technologie.

Daarnaast werkt Japan samen met andere landen en organisaties om de internationale waterstofhandel te bevorderen. Zo neemt het land deel aan initiatieven zoals de Japan-EU Hydrogen Alliance en het International Hydrogen Energy Forum (IHEF).

Kansen voor Nederlandse ondernemers in Japan

Japan vertrouwt voor zijn energiebehoefte vooral op import en wil zijn import van groene waterstof sterk verhogen. Japan heeft waterstoftechnologieën ontwikkeld en beschikt over de gangbare technologie in de gehele waardeketen, hier liggen kansen voor samenwerking. Het ontbreekt Japan echter aan creatieve bedrijfsmodellen die een nieuwe economie opbouwen. In Japan zijn unieke technologieën en een uniek bedrijfsmodel nodig.

Focus van Nederland op Japan op het gebied van waterstof richt zich vooral op handelsbevordering en investeerders in waterstofprojecten (offtakers).

Verder zijn er kansen in de volgende subsectoren: mobiliteit, import, kennisuitwisseling, H2 technologieën, en certificering.

Lees meer over de waterstofmarkt in Japan op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Meer weten?

Wil je meer weten over de waterstofsector in Japan? Neem dan contact op met Claire Hooft Graafland.

Documenten

Afbeeldingen

Cookie-instellingen