Er gebeurt al veel op het gebied van waterstof in Nederland. Dat is mooi, want de ervaringen die daar worden opgedaan bieden inzichten voor andere projecten. NWP faciliteert het ophalen en delen van deze lessen uit de praktijk.
Het Waterstofnetwerk Nederland wordt door Gasunie aangelegd en verbindt vraag en aanbod van hernieuwbare waterstof met elkaar. In 2030 zijn de vijf grote industrieclusters met elkaar verbonden en is grootschalige waterstofopslag gerealiseerd. Daarnaast is het netwerk aangesloten op het buitenland. Lees meer over Gasunie legt Waterstofnetwerk Nederland aan
In Oosterwolde staat de eerste waterstoffabriek in Nederland die is aangesloten op een zonnepark. Opgewekte zonne-energie die niet op het elektriciteitsnet past, wordt met een elektrolyser omgezet naar waterstof. Op 25 maart 2022 is het pilotproject SinneWetterstof van start gegaan. Lees meer over SinneWetterstof maakt waterstof met zonnepanelen
In Lochem werden in november 10 huizen verwarmd met waterstof. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft groen licht voor het proefproject van netbeheerder Liander. Het bestaande gasnet voert waterstof aan en een combi-ketel op waterstof voorziet de woningen van warm tapwater en verwarming. Lees meer over Tien huizen in Lochem verwarmd met waterstof
Voor de Magnum elektriciteitscentrale in de Eemshaven onderzoekt Vattenfall met leverancier Mitsubishi of één van de gasturbines in 2023 kan worden omgeschakeld op waterstof. Lees meer over Onderzoek waterstof mogelijkheden Magnum energiecentrale Eemshaven
Het Hydrogen Delta Programma wil de industrie verduurzamen. Hiervoor moet grijze waterstof stapsgewijs worden vervangen door groene en blauwe waterstof, en eventueel gele (import) en paarse (nucleair) waterstof. Lees meer over Hydrogen Delta Programma
In Nederland kun je op dit moment op een aantal plekken waterstof tanken. Het aantal tankstations in Nederland en Europa groeit gestaag. Lees meer over Tankstations
Nederland maakt een grote slag naar emissievrij openbaar vervoer als gevolg van het Bestuursakkoord Zero-emissie busvervoer. Tot nu toe zijn het vooral batterijbussen die op grote schaal worden ingezet in de busconcessies. Lees meer over Waterstof voor OV-bussen
Waterstof wordt beschouwd als kansrijke energiedrager voor emissievrije binnenvaart. Om die ontwikkeling aan te jagen, trok het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 4 miljoen euro uit voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van het eerste binnenvaartvrachtschip. Lees meer over Binnenvaart
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.