Minister Jetten tekende het akkoord op 20 februari tijdens een bezoek aan Spanje. Samen met Nederlandse bedrijven bezocht hij Spaanse bedrijven die concrete projecten willen ontwikkelen voor het realiseren van waterstof corridors.
Import Europese waterstof
Om de Europese waterstofmarkt op gang te brengen is de import van waterstof cruciaal. Er zijn daarom goede import- en exportverbindingen nodig samen met de bijbehorende infrastructuur. De zogenoemde import- en exportcorridors binnen Europa kunnen ervoor zorgen dat we minder afhankelijk worden van import uit niet-EU-landen.
Potentie Spanje en Portugal
De potentie voor de productie van hernieuwbare waterstof in Europese landen als Spanje en Portugal is groot, omdat er veel zon, wind en ruimte is. Daarnaast kunnen de landen binnenkort meer produceren dan dat ze zelf nodig hebben. Tot 2027 gaat er ruim €60 mrd aan Europese Uniegeld naar Spanje en Portugal voor investeringen in groene energie.
Berekeningen van het Internationaal Energieagentschap tonen aan dat het Iberisch schiereiland in Europa de goedkoopste plek is om groene waterstof te maken. In het noorden van Europa kost het maken van een kilogram waterstof tussen de 3 en 4 euro en in Spanje en Portugal ongeveer 2 euro.
Spanje en Portugal willen ook een pijpleiding realiseren naar Frankrijk en daarmee een verbinding maken met de rest van Europa. Deze zogeheten H2Med-pijpleiding die in 2030 opent, loopt onder de Middellandse Zee naar Marseille en kan jaarlijks twee miljoen ton groene waterstof transporteren. Nederland wacht niet totdat de H2Med-leiding gereed is en maakt daarom nu al afspraken over scheepvaartroutes.
Waterstof uit Spanje
Spanje zal een belangrijke leverancier van hernieuwbare waterstof in Europa worden; via Spaanse en Nederlandse havens kan die waterstof naar Noordwest-Europa worden geëxporteerd. Minister Jetten: “Spanje zie ik met haar enorme potentieel voor hernieuwbare waterstof als één van onze belangrijkste waterstofpartners binnen de EU.”
Het plan is dat vanaf 2027 Spaanse schepen vol waterstof aanleggen in de haven van Rotterdam. Momenteel worden er twee groene waterstoffabrieken gebouwd in Zuid-Spanje voor €3 mrd. Over vier jaar zijn die fabrieken gereed. Samen kunnen zij dan voor een reductie van zes miljoen ton CO₂ per jaar zorgen, dat staat gelijk aan de uitstoot van drie miljoen personenauto’s.
Waterstof uit Portugal
Ook Portugal zet in op waterstof. In de haven van Sines worden twee waterstoffabrieken gebouwd. Al eerder heeft de Rotterdamse haven een intentieverklaring met Portugal getekend voor de import van groene waterstof. Spanje en Portugal liggen dichtbij Nederland en zijn daarom aantrekkelijke partners. Minister Jetten bezoekt in juni Portugal.
Bronnen