Rotterdam onderzoekt bouw ammoniakkraker voor import groene waterstof

Foto: Port of Rotterdam
13-12-2022
1106 keer bekeken

In een klimaatneutrale economie is een systeem van transport en opslag nodig om gebruikers efficiënt te verbinden met aanbieders van koolstofarme waterstof. Waterstoftransport en -opslag zorgen ervoor dat vraag en aanbod op elkaar aan kunnen sluiten.

De goedkoopste en meest efficiënte manier om de binnenlandse markt te voorzien van waterstof is met pijpleidingen. Daarnaast kan waterstof ook worden getransporteerd in andere vormen: verpakt als drager of als verbinding in de vorm van ammoniak, methanol of als vloeibare vorm. De komende jaren worden deze ontwikkelingen goed onderzocht, om te komen tot weloverwogen keuzes.

Grootschalige opslag van waterstof is nodig voor import en om binnenlandse mismatches tussen vraag en aanbod in de tijd op te lossen. Daarnaast bevordert opslag de leveringszekerheid van het systeem. Waterstof en waterstofdragers kunnen zowel bovengronds als ondergronds opgeslagen worden.

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema infrastructuur & opslag zijn:

  • Waterstoftransport- en opslaginfrastructuur zijn belangrijk voor het te allen tijde op elkaar laten aansluiten van vraag en aanbod van waterstof.
  • De focus in de eerste jaren ligt op transport via pijpleidingen. Waterstof wordt ook getransporteerd in andere vormen, vooral gekoppeld aan de importstromen.
  • Vanaf 2022 wordt een landelijk transportnetwerk ontwikkeld dat de industriële clusters verbindt, toegang biedt tot opslagfaciliteiten en Nederland verbindt met de buurlanden.
  • Grootschalige opslag is nodig om mismatches tussen vraag en aanbod (in de tijd) op te lossen. In 2030 zijn minimaal 3 tot 4 zoutcavernes met een totale opslagcapaciteit van 750 tot 1000 gigawattuur (GWh) nodig.
  • Er moet duidelijkheid komen over de mogelijke ontwikkeling van infrastructuur in de regionale domeinen, onder meer voor de mobiliteitssector en cluster 6-industrie.
  • Inzet op de ontwikkeling van een offshore infrastructuur.

Wil je meer weten over het thema infrastructuur & opslag? Lees dan hoofdstuk 4 van de Routekaart Waterstof.

Nieuws en inspiratie

Achttien bedrijven onderzoeken de bouw van een grootschalige ammoniakkraker in de haven van Rotterdam. De installatie moet geïmporteerde ammoniak omzetten in groene waterstof. De capaciteit van 1 miljoen ton waterstof per jaar zal worden ingezet voor de verduurzaming van industrie en mobiliteit.

Havenbedrijf Rotterdam en de deelnemende bedrijven laten een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor een grote centrale kraakinstallatie in het havengebied. Met de installatie kan geïmporteerde ammoniak omgezet worden in 1 miljoen ton waterstof per jaar. In de regel kan 1 miljoen ton groene waterstof ongeveer 10 miljoen ton CO2-reductie opleveren. De duurzame waterstof kan in de haven worden gebruikt, of via pijpleidingen verder worden getransporteerd om andere industriële clusters in Noordwest-Europa koolstofvrij te maken.

Waterstof en derivaten als ammoniak hebben sleutelrol in energietransitie

Waterstof en derivaten zoals ammoniak spelen een sleutelrol in de energietransitie ter vervanging van aardgas, voor duurzaam transport en als grondstof voor de industrie en groene chemie. Een groot deel van de waterstof voor Noordwest-Europa zal worden geïmporteerd, onder andere in de vorm van ammoniak, dat makkelijker verscheept kan worden dan waterstof. In 2030 denkt het Havenbedrijf Rotterdam al ten minste vier megaton aan waterstof te kunnen verhandelen, voornamelijk uit Zuid-Europa, Noord-Afrika, Australië en Latijns-Amerika.

Import via de haven van Rotterdam

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “Europa zal grote hoeveelheden waterstof nodig hebben om haar klimaatdoelstellingen te halen en een aanzienlijk deel hiervan kan worden geïmporteerd via de haven van Rotterdam. Ammoniak is één van de meest efficiënte manieren om waterstof te transporteren en als we één centrale ammoniakkraker realiseren kunnen we tijd, ruimte en middelen besparen om de import van een miljoen ton waterstof per jaar mogelijk te maken.”

Eerste resultaten haalbaarheidsstudie begin 2023

Met de haalbaarheidsstudie onderzoekt ingenieursbureau Fluor de technische, economische, milieu- en veiligheidseisen van een grote kraakinstallatie. Daarnaast geeft het bureau inzicht in hoeveel energie het kost om waterstof uit ammoniak te halen en wat de kosten gaan zijn. Naar verwachting worden begin 2023 de eerste resultaten van het onderzoek gepubliceerd.

Naast het Havenbedrijf Rotterdam omvat het initiatief ook Air Liquide, Aramco, bp, Essent/E.ON, ExxonMobil, Gasunie, GES, HES international, Koole Terminals, Linde, OCI, RWE, Shell, Sasol, Uniper, Vopak en VTTI.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.