In een klimaatneutrale economie is een transport- en opslagsysteem nodig om gebruikers te verbinden met aanbieders van hernieuwbare of koolstofarme waterstof. Transport en opslag van waterstof zorgen ervoor dat vraag en aanbod op elkaar aansluiten.
Pijpleidingen zijn de goedkoopste en meest efficiënte manier om de binnenlandse markt te voorzien van waterstof. Daarnaast is het mogelijk om waterstof in andere vormen te transporteren. Het kan namelijk worden verpakt als drager of verbinding in de vorm van ammoniak, methanol of in vloeibare vorm. De komende jaren worden deze ontwikkelingen onderzocht om tot de beste keuzes te komen.
Grootschalige opslag van waterstof is nodig voor import en om binnenlandse verschillen tussen vraag en aanbod op te lossen. Daarnaast verhoogt opslag de leveringszekerheid van het systeem. Opslag van waterstof en waterstofdragers kan zowel bovengronds als ondergronds.
De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema infrastructuur & opslag zijn:
Wil je meer weten over het thema infrastructuur & opslag? Lees dan hoofdstuk 4 van de Routekaart Waterstof.
De Routekaart Waterstof benoemt naast de doelen ook de acties die daarbij horen. Voor de monitoring van deze acties is een tool gemaakt. De themagroep levert de data hiervoor. Elk jaar analyseren we de verzamelde data. Dit levert een algemeen beeld van de voortgang van het thema op.
Bekijk hier het overzicht van 2023 voor het thema infrastructuur & opslag:
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de nieuwe regels voor derdentoegang tot waterstofterminals uit in een lijst met vragen en antwoorden (Q&A). Deze uitleg geeft (mogelijke) investeerders in terminals meer zekerheid. En het versnelt de opbouw van een Nederlandse waterstofimportketen. Lees meer over Meer zekerheid voor investeerders in waterstofterminals door uitleg nieuwe regels
Er komen alleen buisleidingen voor waterstof en CO₂ in de Delta Rhine Corridor. Ammoniak en gelijkstroomkabels maken geen deel meer uit van het project. Het kabinet neemt dit besluit om grote, verwachte vertragingen door die laatste 2 te voorkomen. Dit staat in een Kamerbrief van 5 december 2024. Lees meer over Alleen leidingen waterstof en CO₂ in Delta Rhine Corridor
De planning van het waterstofnetwerk door Nederland schuift op. Niet alle delen ervan zijn dus in 2030 klaar. Dit maakt Hynetwork (dochter van Gasunie) in een nieuwsbericht bekend. Omdat de nieuwe planning impact heeft op aanvragen voor de OWE-subsidie, wordt de aanvraagperiode met 4 weken verlengd. Lees meer over Planning landelijk waterstofnetwerk schuift op, aanvragen OWE langer open
“Waterstof opslaan in zoutcavernes lijkt technisch mogelijk, maar om risico's goed te kunnen beheersen is aanvullend onderzoek nodig.” Dat concludeert het Staattoezicht op de Mijnen (SodM) uit het nieuwe onderzoek ‘KEM-28’ naar de risico’s van waterstofopslag in zoutcavernes in Nederland. Lees meer over Nieuw onderzoek naar risico’s waterstofopslag in zoutcavernes
HyNetwork werkt aan de eerste delen van het landelijke waterstofnetwerk, maar dit netwerk bereikt niet alle bedrijven die waterstof willen gebruiken of produceren. Het HyRegions-rapport onderzoekt daarom de mogelijkheden voor een regionale infrastructuur en de marktordeningsaspecten die erbij horen. Lees meer over HyRegions-rapport geeft inzicht in regionale waterstofinfrastructuur
Bedrijven die willen investeren in infrastructuur voor waterstof, kunnen nu de subsidie Versnelde klimaatinvesteringen in de industrie (VEKI) aanvragen. In een nieuwe aanvraagronde is namelijk meer ruimte gemaakt voor infrastructuurprojecten. Lees meer over VEKI-subsidie nu ook voor aanleg infrastructuur waterstof
De plannen voor het Waterstofnetwerk Nederland zijn in volle gang. Als voorbereiding op de aanleg in het Noordzeekanaalgebied, is het concept Voorkeursalternatief op 19 april 2024 gepubliceerd. Je kunt hierop reageren of naar een informatiebijeenkomst komen. Lees meer over Publicatie concept Voorkeursalternatief waterstofnetwerk Noordzeekanaalgebied
Nederland ontwikkelt een nationaal waterstofnetwerk, dat bestaat uit pijpleidingen die deze energiedrager veilig transporteren. HyTROS (onderdeel van GroenvermogenNL) gaat hier toegepast onderzoek naar doen. Dit project krijgt € 14 miljoen subsidie, plus ruim € 4 miljoen bijdrage uit de industrie. Lees meer over € 18 miljoen voor eerste R&D-project van GroenvermogenNL
Op vrijdag 1 maart 2024 stemde de ministerraad in met het Programma Energiehoofdstructuur. Dit betekent dat de ministers het eens zijn over de doelstellingen, prioriteiten en maatregelen uit het programma. Daarnaast is er ook een uitvoeringsagenda gepubliceerd die erbij hoort. Lees meer over Ministerraad stemt in met Programma Energiehoofdstructuur
De Europese Commissie heeft goedkeuring gegeven voor het IPCEI Hy2Infra-project. In totaal hebben 7 lidstaten van de Europese Unie € 6,9 miljard te besteden voor het ondersteunen van waterstofprojecten. Een Nederlands project van Vopak en een Duits project van Gasunie zijn hiervoor geselecteerd. Lees meer over Vopak en Gasunie geselecteerd voor IPCEI Hy2Infra-subsidie
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.