In een klimaatneutrale economie is een transport- en opslagsysteem nodig om gebruikers te verbinden met aanbieders van hernieuwbare of koolstofarme waterstof. Transport en opslag van waterstof zorgen ervoor dat vraag en aanbod op elkaar aansluiten.
Pijpleidingen zijn de goedkoopste en meest efficiënte manier om de binnenlandse markt te voorzien van waterstof. Daarnaast is het mogelijk om waterstof in andere vormen te transporteren. Het kan namelijk worden verpakt als drager of verbinding in de vorm van ammoniak, methanol of in vloeibare vorm. De komende jaren worden deze ontwikkelingen onderzocht om tot de beste keuzes te komen.
Grootschalige opslag van waterstof is nodig voor import en om binnenlandse verschillen tussen vraag en aanbod op te lossen. Daarnaast verhoogt opslag de leveringszekerheid van het systeem. Opslag van waterstof en waterstofdragers kan zowel bovengronds als ondergronds.
De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema infrastructuur & opslag zijn:
Wil je meer weten over het thema infrastructuur & opslag? Lees dan hoofdstuk 4 van de Routekaart Waterstof.
De Routekaart Waterstof benoemt naast de doelen ook de acties die daarbij horen. Voor de monitoring van deze acties is een tool gemaakt. De themagroep levert de data hiervoor. Elk jaar analyseren we de verzamelde data. Dit levert een algemeen beeld van de voortgang van het thema op.
Bekijk hier het overzicht van 2023 en 2024 voor het thema infrastructuur & opslag:
Aanvragen voor de subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM) is weer mogelijk. Deze ronde is langer open en er is meer geld beschikbaar. Projectleiders Kees Verbogt (IenW) en Roos Geelhoed (RVO) vertellen meer over de regeling en geven handige tips voor jouw aanvraag. Lees meer over Op weg naar waterstof in mobiliteit met nieuwe ronde SWIM
Ondergrondse waterstofopslag in zoutcavernes en poreuze reservoirs lijkt technisch haalbaar. Maar verschillende uitdagingen houden gebruik van deze technieken op grote schaal nog tegen. Dit blijkt uit het eindrapport van Taak-42 van de Hydrogen TCP van het Internationaal Energieagentschap (IEA). Lees meer over Ondergrondse waterstofopslag: technisch mogelijk, op grote schaal uitdaging
Gasunie investeert tot en met 2030 ongeveer € 12 miljard in energie-infrastructuur. Dit is € 500 miljoen meer dan vorig jaar op de planning stond. Van dat bedrag gaat 2/3 naar infrastructuur voor duurzame gassen, zoals waterstof. Dit meldt het bedrijf in het jaarverslag van 2024. Lees meer over Energie-infrastructuur krijgt € 500 miljoen extra van Gasunie bovenop € 11,5 miljard
Vanaf 7 maart 2025 tot en met 17 april 2025 kan je reageren op de voorkeursroute van het waterstofnetwerk in Drenthe en Overijssel. Dat is het concept Voorkeursalternatief (VKA). Heb je vragen? Stel deze tijdens de inloopbijeenkomsten op 24 maart 2025 en 31 maart 2025. Lees meer over Reageer op voorkeursroute voor waterstofnetwerk Drenthe en Overijssel
Het kabinet wil de aanleg van het landelijke waterstofnetwerk versnellen. Dit is mogelijk door de overheidsinstantie voor de vergunningsprocedure te wijzigen. Hiervoor bereidt het kabinet een algemene maatregel van bestuur (AMvB) voor. De wijziging gaat naar verwachting in op 1 januari 2026. Lees meer over Kabinet versnelt aanleg waterstofnetwerk
Het landelijke waterstofnetwerk gaat meer kosten dan gepland. Gasunie schat de investeringskosten nu op € 3,8 miljard. Eerst zou dit € 1,5 miljard zijn. Gasunie werkt op dit moment aan een nieuwe begroting. Dit staat in de Kamerbrief van 21 februari 2025. Lees meer over Landelijk waterstofnetwerk duurder dan verwacht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de nieuwe regels voor derdentoegang tot waterstofterminals uit in een lijst met vragen en antwoorden (Q&A). Deze uitleg geeft (mogelijke) investeerders in terminals meer zekerheid. En het versnelt de opbouw van een Nederlandse waterstofimportketen. Lees meer over Meer zekerheid voor investeerders in waterstofterminals door uitleg nieuwe regels
Er komen alleen buisleidingen voor waterstof en CO₂ in de Delta Rhine Corridor. Ammoniak en gelijkstroomkabels maken geen deel meer uit van het project. Het kabinet neemt dit besluit om grote, verwachte vertragingen door die laatste 2 te voorkomen. Dit staat in een Kamerbrief van 5 december 2024. Lees meer over Alleen leidingen waterstof en CO₂ in Delta Rhine Corridor
De planning van het waterstofnetwerk door Nederland schuift op. Niet alle delen ervan zijn dus in 2030 klaar. Dit maakt Hynetwork (dochter van Gasunie) in een nieuwsbericht bekend. Omdat de nieuwe planning impact heeft op aanvragen voor de OWE-subsidie, wordt de aanvraagperiode met 4 weken verlengd. Lees meer over Planning landelijk waterstofnetwerk schuift op, aanvragen OWE langer open
“Waterstof opslaan in zoutcavernes lijkt technisch mogelijk, maar om risico's goed te kunnen beheersen is aanvullend onderzoek nodig.” Dat concludeert het Staattoezicht op de Mijnen (SodM) uit het nieuwe onderzoek ‘KEM-28’ naar de risico’s van waterstofopslag in zoutcavernes in Nederland. Lees meer over Nieuw onderzoek naar risico’s waterstofopslag in zoutcavernes
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.