Streefdoel van kabinet is 8 GW elektrolysecapaciteit in 2032

09-01-2023
735 keer bekeken 0 reacties

Het thema EU/Internationaal richt zich op internationale samenwerking. Om de waterstof in Nederland te ontwikkelen is internationale samenwerking nodig in de hele keten: productie, import,  vraag, transport, wet- en regelgeving, etc. EU/Internationaal is daarom verweven met alle thema’s van het NWP.

Platform Waterstof Internationaal

Om Nederlandse partijen te helpen internationale samenwerkingen aan te gaan, is het Platform Waterstof Internationaal opgericht.

Platform Waterstof Internationaal

Productie en import

Binnenlandse productie en import zijn nodig voor voldoende aanbod van waterstof in Nederland. Europese wet- en regelgeving is daarin een belangrijk onderdeel. Denk daarbij aan Europese subsidies voor de ondersteuning van waterstofproductie en de regels die bepalen wanneer waterstof groen is en gecertificeerd. De import van waterstof  en de positionering van Nederland als waterstof hub vraagt daarnaast ook om meer internationale samenwerking.

Vraag

De vraag naar waterstof is internationaal. Industriële partijen die waterstof gebruiken, zijn vaak multinationale ondernemingen. Waterstof in de mobiliteit gaat over grenzen heen. Er is nu al bijvoorbeeld veel vracht- en vaarverkeer tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied. Regels voor hoeveel groene waterstof de industrie en de mobiliteit mogen gebruiken, zijn nu in de maak en komen van de Europese Unie.

Transport

Transport van waterstof via pijpleidingen is grensoverschrijdend. De waterstof backbone die Nederland in 2030 gerealiseerd wil hebben, moet aansluitingen hebben op het Duitse en Belgische waterstofnet. Ook voor opslag is samenwerking met onze buurlanden nodig.

Wet- en regelgeving

Tot slot worden ook wet-en-regelgeving over de marktordening van de waterstofmarkt door de Europese Unie ontwikkeld. Die regels komen te staan in het Europese waterstof en gas decarbonisatiepakket.

Het kabinet stelt het nieuwe streefdoel voor waterstof elektrolysecapaciteit op 8 GW in 2032. Eerder heeft het NWP opgeroepen om 6-8 GW in 2030 te realiseren. Dat doel is aangepast, omdat het anders ten koste zou gaan van directe elektrificatie in 2030.

Het doel voor electrolysecapaciteit in 2030 stond tijdens een kamerdebat op 20 december ter discussie. Om 8 GW te bereiken, zou er voor de productie van hernieuwbare waterstof een te grote claim worden gelegd op wind op zee projecten. Het zou ten koste gaan van directe elektrificatie van onder meer de industrie, huishoudens en het vervoer. Om aan die zorg tegemoet te komen is gekozen voor een streefdoel van 8 GW in plaats van een resultaatsverplichting en is het doel verzet naar 2032. Wel moet in 2030 zoveel mogelijk capaciteit gerealiseerd zijn. Of het doel van 8 GW in 2032 gehaald wordt hangt sterk af van de geplande uitrol van windparken op zee.

Programmatische aanpak en derdentoegang

De Kamer stemde ook in met een voorstel voor een programmatische aanpak voor de opschaling van de elektrolysecapaciteit met onder meer afspraken over het aanwijzen van productielocaties voor elektrolysers. Het kabinet werkt daarnaast aan de verankering van de zogenaamde derdentoegang tot de waterstoftransportinfrastructuur. Dat is van belang voor de versnelling van de ontwikkeling van een waterstofmarkt en is daarnaast ook nodig voor de rechtsbescherming van gebruikers van waterstof.

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.