Havenbedrijf Rotterdam en de deelnemende bedrijven laten een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor een grote centrale kraakinstallatie in het havengebied. Met de installatie kan geïmporteerde ammoniak omgezet worden in 1 miljoen ton waterstof per jaar. In de regel kan 1 miljoen ton groene waterstof ongeveer 10 miljoen ton CO2-reductie opleveren. De duurzame waterstof kan in de haven worden gebruikt, of via pijpleidingen verder worden getransporteerd om andere industriële clusters in Noordwest-Europa koolstofvrij te maken.
Waterstof en derivaten als ammoniak hebben sleutelrol in energietransitie
Waterstof en derivaten zoals ammoniak spelen een sleutelrol in de energietransitie ter vervanging van aardgas, voor duurzaam transport en als grondstof voor de industrie en groene chemie. Een groot deel van de waterstof voor Noordwest-Europa zal worden geïmporteerd, onder andere in de vorm van ammoniak, dat makkelijker verscheept kan worden dan waterstof. In 2030 denkt het Havenbedrijf Rotterdam al ten minste vier megaton aan waterstof te kunnen verhandelen, voornamelijk uit Zuid-Europa, Noord-Afrika, Australië en Latijns-Amerika.
Import via de haven van Rotterdam
Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “Europa zal grote hoeveelheden waterstof nodig hebben om haar klimaatdoelstellingen te halen en een aanzienlijk deel hiervan kan worden geïmporteerd via de haven van Rotterdam. Ammoniak is één van de meest efficiënte manieren om waterstof te transporteren en als we één centrale ammoniakkraker realiseren kunnen we tijd, ruimte en middelen besparen om de import van een miljoen ton waterstof per jaar mogelijk te maken.”
Eerste resultaten haalbaarheidsstudie begin 2023
Met de haalbaarheidsstudie onderzoekt ingenieursbureau Fluor de technische, economische, milieu- en veiligheidseisen van een grote kraakinstallatie. Daarnaast geeft het bureau inzicht in hoeveel energie het kost om waterstof uit ammoniak te halen en wat de kosten gaan zijn. Naar verwachting worden begin 2023 de eerste resultaten van het onderzoek gepubliceerd.
Naast het Havenbedrijf Rotterdam omvat het initiatief ook Air Liquide, Aramco, bp, Essent/E.ON, ExxonMobil, Gasunie, GES, HES international, Koole Terminals, Linde, OCI, RWE, Shell, Sasol, Uniper, Vopak en VTTI.