Import

Import van waterstof (en daarvan afgeleide producten) is nodig om de Nederlandse economie en energievoorziening te verduurzamen. Alleen binnenlandse productie is namelijk niet genoeg om te voldoen aan de verwachte grote vraag naar hernieuwbare waterstof. Daarnaast kan Nederland met de import van waterstof zijn positie als Noordwest-Europese hub voor invoer, verwerking en doorvoer van brandstoffen en grondstoffen behouden en versterken. Voor Nederland is het belangrijk om meerdere waterstofleveranciers te hebben. Daarom bouwen we relaties op met een brede groep landen die waterstof willen exporteren.

Samenwerking in Europa

Nederland gaat waterstof niet alleen halen uit landen buiten Europa. Bedrijven werken namelijk ook aan ketens binnen Europa. Op deze manier kan waterstof uit bijvoorbeeld Spanje, Portugal, Denemarken en Noorwegen komen. De verwachting is dat waterstof in de eerste fase vooral via schepen binnenkomt. Later kan waterstof ook op grote schaal via pijpleidingen  worden in- en doorgevoerd. Dit gebeurt waarschijnlijk na 2030. Zo wordt waterstof onderdeel van een gezamenlijke Europese markt, net als nu met elektriciteit het geval is.

Internationale markt

De internationale handelsmarkt voor waterstof is complex. Er zijn veel landen die mogelijk gaan exporteren en er zijn verschillende manieren om waterstof te transporteren en op te slaan. Ook heeft waterstof verschillende vormen en toepassingen. Hoe snel en op welke schaal we waterstof kunnen importeren, hangt af van onder andere:

  • onze eigen opwek uit wind en zonne-energie;
  • de ontwikkeling van alternatieven (zoals biobrandstoffen en kernenergie);
  • de ontwikkeling van de waterstofmarkt, en;
  • het aanbod van productie uit andere landen binnen en buiten de Europese Unie.

SHIPNL: Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands

Om de Nederlandse economie en energievoorziening te verduurzamen, is naast eigen en regionale waterstofproductie ook import nodig. Dit vereist gezamenlijke kennisopbouw en onderbouwing voor gericht beleid. Dit doen we via het Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands (SHIP-NL).

Sustainable Hydrogen Import Program for the Netherlands (SHIPNL)

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema import zijn:

  • Import is nodig naast eigen productie met name met oog op verwachte grote vraag in industrie- en transportsector (mede door verplichtingen).
  • Nederland kan met de import en doorvoer van waterstof(derivaten) zijn huidige positie als energie-hub in Noordwest-Europa behouden en versterken; ook de havens hebben grote ambities.
  • Focus ligt in de beginfase op het regelen van de randvoorwaarden, om zo toekomstige importen te kunnen faciliteren.
  • Beschikbaarheid van infrastructuur voor opslag, transport en doorvoer van verschillende vormen van waterstof is essentieel, evenals een internationaal werkend certificeringssysteem.
  • Waterstofimport staat voor handel in diverse met waterstof gemaakte grondstoffen en brandstoffen (ammoniak, methanol, LOHC). Stromen zijn nog lastig te kwantificeren.

Wil je meer weten over het thema import? Lees dan hoofdstuk 3 van de Routekaart Waterstof.

Monitoring

De Routekaart Waterstof benoemt naast de doelen ook de acties die daarbij horen. Voor de monitoring van deze acties is een tool gemaakt. De themagroep levert de data hiervoor. Elk jaar analyseren we de verzamelde data. Dit levert een algemeen beeld van de voortgang van het thema op.

Bekijk hier het overzicht van 2023 voor het thema import:

Klik op de afbeelding om het document te bekijken.
Groen geeft aan dat de actie binnen de gestelde termijn wordt uitgevoerd. Oranje betekent vertraging. Rood betekent dat de actie (nog) niet wordt uitgevoerd.

Nieuws en inspiratie

    Cookie-instellingen