Plannen voor LOHC fabriek en tweede ammoniakkraker in haven Rotterdam

Credits: Vopak
16-01-2023
2488 keer bekeken 0 reacties

Tankopslagbedrijf Vopak start een joint venture met het Duitse waterstofbedrijf Hydrogenious in opslag, transport en levering van waterstof via de waterstofdrager benzyltolueen. Daarnaast hebben VTTI, Essent en Eon plannen voor de bouw van een grote ammoniakkraker in de haven van Rotterdam.

LOHC fabriek

Met de bouw van een fabriek in Rotterdam willen Vopak en Hydrogenious dagelijks 1,5 ton waterstof ontkoppelen van benzyltolueen. Er wordt gebruik gemaakt van de LOHC-techniek die Hydrogenious heeft ontwikkeld. De bedrijven hebben voor deze samenwerking de joint-venture LOHC Logistix opgericht.

Met de techniek van Hydrogenious wordt de waterstof ‘opgeslagen’ in benzyltolueen. Die stof fungeert als waterstofdrager. Het voordeel van benzyltolueen is dat het niet veel moeite kost om er weer waterstof in gasvorm uit te halen. Daarnaast kan de chemische drager vervoerd worden als vloeistof bij normale omgevingstemperaturen. Dat maakt het mogelijk om waterstof te transporteren in een tankauto of grote zeetanker, zoals dat nu bij het transport van olie gebeurd.

Zowel Vopak als Hydrogenious hebben zich “financieel gecommitteerd” aan het project. Er is nog geen definitieve investeringsbeslissing genomen, om die stap te nemen moet er nog onder andere een vergunningstraject succesvol worden afgerond.

Tweede ammoniakkraker

VTTI, energiebedrijf Essent en Essents moederbedrijf Eon hebben een intentieverklaring ondertekend voor de bouw van een tweede grote ammoniakkraker in de haven van Rotterdam. De kraker moet groene ammoniak gaan omzetten in groene waterstof. Afgelopen december werden al plannen voor een eerste ammoniakkraker in de Rotterdamse haven bekend gemaakt.

Het project heet Amplifhy Rotterdam en zou in 2026 operationeel moeten zijn. Amplifhy zou in stappen uitgebouwd kunnen worden, er is daarom nog geen specifieke productiecapaciteit bekend gemaakt. Duidelijk is wel dat het een ammoniakkraker van “wereldschaal” moet worden voor gebruik in de Rotterdamse industrie, of voor transport via pijpleidingen naar andere industriegebieden in Noordwest-Europa.

Amplifhy is bij de Europese Commissie aangemeld als Project of Common Interest (PCI) om het versneld te kunnen uitvoeren. Als het project de PCI-status krijgt, dan kan het aanspraak maken op Europese subsidie uit de Connecting Europe Facility. Er is vanuit de PCI €5,84 mrd beschikbaar voor grensoverschrijdende infrastructuurprojecten die de energiesystemen van Europese landen beter aan elkaar koppelen.

Woordvoerder Maureen Veurman van Essent benadrukt dat zowel het project Amplifhy, als de eerder aangekondigde centrale ammoniakkraker nog in de onderzoeksfase zitten. Het is nog niet duidelijk of een centrale ammoniakkraker in de haven van Rotterdam beter is dan meerdere krakers, zoals de Amplifhy. Essent is betrokken bij beide initiatieven, omdat het waterstof wil importeren uit Canada en Australië en daarvoor is transport via ammoniak een goede optie.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen