Plannen voor LOHC fabriek en tweede ammoniakkraker in haven Rotterdam

Credits: Vopak
16-01-2023
1397 keer bekeken 0 reacties

Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening is, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof (en daarvan afgeleide producten) nodig. De vraag voor hernieuwbare waterstof zal op de lange termijn sterk stijgen, en alleen binnenlandse productie is dan niet voldoende. Daarnaast kan Nederland met de import van waterstof zijn huidige positie als Noordwest-Europese hub voor invoer, verwerking en doorvoer van brandstoffen en grondstoffen behouden en versterken.

Samenwerking in Europa

In het RePowerEU-voorstel van de Europese Commissie staat de ambitie van 15 miljoen ton hernieuwbare waterstof in 2030. Hiervan moet 10 miljoen ton geïmporteerd moet worden, omdat dit niet met binnenlandse productie kan worden gerealiseerd. Voor Nederland zal die import zeker niet alleen van buiten Europa komen. Er wordt ook gewerkt aan ketens binnen Europa, met waterstof uit bijvoorbeeld Spanje, Portugal, Denemarken en Noorwegen.

Internationale markt

De internationale handelsmarkt voor waterstof is complex: een grote groep potentieel exporterende landen, meerdere manieren om waterstof te transporteren en op te slaan, verschillende vormen en toepassingen van waterstof. Het tempo en de omvang van de ontwikkeling van de import is afhankelijk van o.a. de eigen opwek uit wind en zonne-energie, de ontwikkeling van alternatieven (zoals biobrandstoffen en kernenergie), de ontwikkeling van de waterstofmarkt, en het aanbod van productie uit andere landen binnen en buiten de EU.

SHIPNL: Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands

Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening zal, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof nodig zijn. Dit vergt zowel gezamenlijke kennisopbouw, als onderbouwing voor gericht beleid. Dit doen we via het  Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands (SHIPNL).

Sustainable Hydrogen Import Program for the Netherlands (SHIPNL)

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema import zijn:

  • Import is nodig naast eigen productie met name met oog op verwachte grote vraag in industrie- en transportsector (mede door verplichtingen).
  • Nederland kan met de import en doorvoer van waterstof(derivaten) zijn huidige positie als energie-hub in Noordwest-Europa behouden en versterken; ook de havens hebben grote ambities.
  • Focus ligt in de beginfase op het regelen van de randvoorwaarden, om zo toekomstige importen te kunnen faciliteren.
  • Beschikbaarheid van infrastructuur voor opslag, transport en doorvoer van verschillende vormen van waterstof is essentieel, evenals een internationaal werkend certificeringssysteem.
  • Waterstofimport staat voor handel in diverse met waterstof gemaakte grondstoffen en brandstoffen (ammoniak, methanol, LOHC). Stromen zijn nog lastig te kwantificeren.

Wil je meer weten over het thema import? Lees dan hoofdstuk 3 van de Routekaart Waterstof.

Nieuws en inspiratie

Tankopslagbedrijf Vopak start een joint venture met het Duitse waterstofbedrijf Hydrogenious in opslag, transport en levering van waterstof via de waterstofdrager benzyltolueen. Daarnaast hebben VTTI, Essent en Eon plannen voor de bouw van een grote ammoniakkraker in de haven van Rotterdam.

LOHC fabriek

Met de bouw van een fabriek in Rotterdam willen Vopak en Hydrogenious dagelijks 1,5 ton waterstof ontkoppelen van benzyltolueen. Er wordt gebruik gemaakt van de LOHC-techniek die Hydrogenious heeft ontwikkeld. De bedrijven hebben voor deze samenwerking de joint-venture LOHC Logistix opgericht.

Met de techniek van Hydrogenious wordt de waterstof ‘opgeslagen’ in benzyltolueen. Die stof fungeert als waterstofdrager. Het voordeel van benzyltolueen is dat het niet veel moeite kost om er weer waterstof in gasvorm uit te halen. Daarnaast kan de chemische drager vervoerd worden als vloeistof bij normale omgevingstemperaturen. Dat maakt het mogelijk om waterstof te transporteren in een tankauto of grote zeetanker, zoals dat nu bij het transport van olie gebeurd.

Zowel Vopak als Hydrogenious hebben zich “financieel gecommitteerd” aan het project. Er is nog geen definitieve investeringsbeslissing genomen, om die stap te nemen moet er nog onder andere een vergunningstraject succesvol worden afgerond.

Tweede ammoniakkraker

VTTI, energiebedrijf Essent en Essents moederbedrijf Eon hebben een intentieverklaring ondertekend voor de bouw van een tweede grote ammoniakkraker in de haven van Rotterdam. De kraker moet groene ammoniak gaan omzetten in groene waterstof. Afgelopen december werden al plannen voor een eerste ammoniakkraker in de Rotterdamse haven bekend gemaakt.

Het project heet Amplifhy Rotterdam en zou in 2026 operationeel moeten zijn. Amplifhy zou in stappen uitgebouwd kunnen worden, er is daarom nog geen specifieke productiecapaciteit bekend gemaakt. Duidelijk is wel dat het een ammoniakkraker van “wereldschaal” moet worden voor gebruik in de Rotterdamse industrie, of voor transport via pijpleidingen naar andere industriegebieden in Noordwest-Europa.

Amplifhy is bij de Europese Commissie aangemeld als Project of Common Interest (PCI) om het versneld te kunnen uitvoeren. Als het project de PCI-status krijgt, dan kan het aanspraak maken op Europese subsidie uit de Connecting Europe Facility. Er is vanuit de PCI €5,84 mrd beschikbaar voor grensoverschrijdende infrastructuurprojecten die de energiesystemen van Europese landen beter aan elkaar koppelen.

Woordvoerder Maureen Veurman van Essent benadrukt dat zowel het project Amplifhy, als de eerder aangekondigde centrale ammoniakkraker nog in de onderzoeksfase zitten. Het is nog niet duidelijk of een centrale ammoniakkraker in de haven van Rotterdam beter is dan meerdere krakers, zoals de Amplifhy. Essent is betrokken bij beide initiatieven, omdat het waterstof wil importeren uit Canada en Australië en daarvoor is transport via ammoniak een goede optie.

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.