Nederland en Spanje intensiveren waterstof samenwerking

Groene waterstoffabriek van Iberdrola in Puertollano Spanje (Credits: Iberdrola)
02-03-2023
828 keer bekeken 0 reacties

Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening is, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof (en daarvan afgeleide producten) nodig. De vraag voor hernieuwbare waterstof zal op de lange termijn sterk stijgen, en alleen binnenlandse productie is dan niet voldoende. Daarnaast kan Nederland met de import van waterstof zijn huidige positie als Noordwest-Europese hub voor invoer, verwerking en doorvoer van brandstoffen en grondstoffen behouden en versterken.

Samenwerking in Europa

In het RePowerEU-voorstel van de Europese Commissie staat de ambitie van 15 miljoen ton hernieuwbare waterstof in 2030. Hiervan moet 10 miljoen ton geïmporteerd moet worden, omdat dit niet met binnenlandse productie kan worden gerealiseerd. Voor Nederland zal die import zeker niet alleen van buiten Europa komen. Er wordt ook gewerkt aan ketens binnen Europa, met waterstof uit bijvoorbeeld Spanje, Portugal, Denemarken en Noorwegen.

Internationale markt

De internationale handelsmarkt voor waterstof is complex: een grote groep potentieel exporterende landen, meerdere manieren om waterstof te transporteren en op te slaan, verschillende vormen en toepassingen van waterstof. Het tempo en de omvang van de ontwikkeling van de import is afhankelijk van o.a. de eigen opwek uit wind en zonne-energie, de ontwikkeling van alternatieven (zoals biobrandstoffen en kernenergie), de ontwikkeling van de waterstofmarkt, en het aanbod van productie uit andere landen binnen en buiten de EU.

SHIPNL: Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands

Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening zal, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof nodig zijn. Dit vergt zowel gezamenlijke kennisopbouw, als onderbouwing voor gericht beleid. Dit doen we via het  Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands (SHIPNL).

Sustainable Hydrogen Import Program for the Netherlands (SHIPNL)

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema import zijn:

  • Import is nodig naast eigen productie met name met oog op verwachte grote vraag in industrie- en transportsector (mede door verplichtingen).
  • Nederland kan met de import en doorvoer van waterstof(derivaten) zijn huidige positie als energie-hub in Noordwest-Europa behouden en versterken; ook de havens hebben grote ambities.
  • Focus ligt in de beginfase op het regelen van de randvoorwaarden, om zo toekomstige importen te kunnen faciliteren.
  • Beschikbaarheid van infrastructuur voor opslag, transport en doorvoer van verschillende vormen van waterstof is essentieel, evenals een internationaal werkend certificeringssysteem.
  • Waterstofimport staat voor handel in diverse met waterstof gemaakte grondstoffen en brandstoffen (ammoniak, methanol, LOHC). Stromen zijn nog lastig te kwantificeren.

Wil je meer weten over het thema import? Lees dan hoofdstuk 3 van de Routekaart Waterstof.

Nieuws en inspiratie

Nederland versterkt de samenwerking met Spanje op het gebied van hernieuwbare waterstof. Tijdens een bezoek aan Spanje tekende minister Jetten voor Klimaat en Energie daarvoor een Memorandum of Understanding (MoU) met de Spaanse vicepremier en minister Ribera van Ecologische Transitie.

Minister Jetten tekende het akkoord op 20 februari tijdens een bezoek aan Spanje. Samen met Nederlandse bedrijven bezocht hij Spaanse bedrijven die concrete projecten willen ontwikkelen voor het realiseren van waterstof corridors.

Import Europese waterstof

Om de Europese waterstofmarkt op gang te brengen is de import van waterstof cruciaal. Er zijn daarom goede import- en exportverbindingen nodig samen met de bijbehorende infrastructuur. De zogenoemde import- en exportcorridors binnen Europa kunnen ervoor zorgen dat we minder afhankelijk worden van import uit niet-EU-landen.

Potentie Spanje en Portugal

De potentie voor de productie van hernieuwbare waterstof in Europese landen als Spanje en Portugal is groot, omdat er veel zon, wind en ruimte is. Daarnaast kunnen de landen binnenkort meer produceren dan dat ze zelf nodig hebben. Tot 2027 gaat er ruim €60 mrd aan Europese Uniegeld naar Spanje en Portugal voor investeringen in groene energie.

Berekeningen van het Internationaal Energieagentschap tonen aan dat het Iberisch schiereiland in Europa de  goedkoopste plek is om groene waterstof te maken. In het noorden van Europa kost het maken van een kilogram waterstof tussen de 3 en 4 euro en in Spanje en Portugal ongeveer 2 euro.

Spanje en Portugal willen ook een pijpleiding realiseren naar Frankrijk en daarmee een verbinding maken met de rest van Europa. Deze zogeheten H2Med-pijpleiding die in 2030 opent, loopt onder de Middellandse Zee naar Marseille en kan jaarlijks twee miljoen ton groene waterstof transporteren. Nederland wacht niet totdat de H2Med-leiding gereed is en maakt daarom nu al afspraken over scheepvaartroutes.

Waterstof uit Spanje

Spanje zal een belangrijke leverancier van hernieuwbare waterstof in Europa worden; via Spaanse en Nederlandse havens kan die waterstof naar Noordwest-Europa worden geëxporteerd. Minister Jetten: “Spanje zie ik met haar enorme potentieel voor hernieuwbare waterstof als één van onze belangrijkste waterstofpartners binnen de EU.”

Het plan is dat vanaf 2027 Spaanse schepen vol waterstof aanleggen in de haven van Rotterdam. Momenteel worden er twee groene waterstoffabrieken gebouwd in Zuid-Spanje voor €3 mrd. Over vier jaar zijn die fabrieken gereed. Samen kunnen zij dan voor een reductie van zes miljoen ton CO₂ per jaar zorgen, dat staat gelijk aan de uitstoot van drie miljoen personenauto’s.

Waterstof uit Portugal

Ook Portugal zet in op waterstof. In de haven van Sines worden twee waterstoffabrieken gebouwd. Al eerder heeft de Rotterdamse haven een intentieverklaring met Portugal getekend voor de import van groene waterstof. Spanje en Portugal liggen dichtbij Nederland en zijn daarom aantrekkelijke partners. Minister Jetten bezoekt in juni Portugal.

Bronnen

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.