Battolyser wil elektrolyser fabriek in Rotterdam bouwen

Kraaijvanger Architects
07-12-2022
816 keer bekeken 0 reacties

De maakindustrie is bij alle onderdelen van de waterstofketen betrokken. Bijvoorbeeld als producent en leverancier van componenten of als systeemintegrator (original equipment manufacturer (OEM)). Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat de noodzakelijke kennis voor de waterstof transitie in Nederland komt of blijft. Ook is een goed ontwikkelde Nederlandse waterstof maakindustrie belangrijk voor de groei van werkgelegenheid in de energietransitie.

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema maakindustrie zijn:

  • De energietransitie en de opkomst van een waterstofmarkt bieden veel kansen voor de Nederlandse maakindustrie, die daarop al acteert; samenwerking tussen de Nederlandse procesindustrie en die maakindustrie moet op gang komen om de beste nieuwe generatie elektrolysers en/of componenten daarvoor te gaan produceren
  • Nederlandse maakindustrie-partijen hebben momenteel een goede uitgangspositie op onder meer het gebied van de nieuwe generatie schaalbare en repliceerbare (componenten voor) elektrolysers, brandstofcellen, meetsystemen, compressoren en andere onderdelen.
  • Momenteel zijn er nog geen commerciële Nederlandse productiepartijen die als systeemintegrator voor elektrolysers opereren. Wel zijn er enkele start ups en producenten van kleinschalige (0,5-1MW) systemen. Daarnaast hebben tier1- en 2-leveranciers al een positie naar OEM’s of komen snel met een product.
  • Het doel is om voor 2025 de eerste pilots en demo’s van elektrolysers en stacks, gebouwd door de Nederlandse maakindustrie te realiseren en onderzoek te ondersteunen, onder meer met testfaciliteiten en een veiligheidscentrum.
  • Na 2025 wordt de Nederlandse maakindustrie doorontwikkeld tot een internationale speler, die sleutelposities inneemt voor zowel elektrolysers als voor andere installaties/componenten.

Wil je meer weten over het thema maakindustrie? Lees dan hoofdstuk 13 van de Routekaart Waterstof.

Nieuws en inspiratie

De Schiedamse energiestart-up Battolyser Systems wil in de haven van Rotterdam een grote fabriek bouwen die een speciaal soort elektrolyser produceert. De fabriek wordt 14.000 vierkante meter groot en krijgt genoeg capaciteit om elk jaar voor 1 GW aan elektrolysers te maken.

Battolyser Systems en Havenbedrijf Rotterdam gaan samen de eerste industriële productiefaciliteit voor groenewaterstof-apparatuur in Nederland realiseren”, zegt Mattijs Slee, CEO van Battolyser Systems. “Met het Nederlandse potentieel aan offshore windenergie, onze sterke infrastructuur en onze mondiaal leidende chemische industrie kan Nederland nu een duurzaam en veerkrachtig energiesysteem ontwikkelen.”

Definitief investeringsbesluit in 2023

De totale investering is ongeveer €100 mln. Op dit moment zijn de aandeelhouders Koolen Industries, TU Delft, de uitvinder van de technologie Fokko Mulder en Slee zelf. Er komt een grote financieringsronde, waarbij nieuwe investeerders aan boord kunnen komen. Slee verwacht dat de overheid ook mee investeert. “We zijn in constructief gesprek met de Nederlandse regering en met EU-instellingen en hebben er alle vertrouwen in dat we samen de benodigde financiering kunnen veiligstellen.” Het bedrijf wil volgend jaar een definitief investeringsbesluit nemen, zodat eind 2024 de fabriek operationeel kan zijn.

Over drie jaar levert de fabriek naar verwachting zevenhonderd arbeidsplaatsen op. “Als je ook de toeleveranciers meerekent, biedt de fabriek straks werk aan in totaal meer dan 3500 mensen”, zegt Mattijs Slee in een toelichting. Bij het bedrijf werken nu nog vijftig mensen.

Hoe werkt de Battolyser?

Battolyser Systems, voortgekomen uit de TU Delft, heeft een batterij ontwikkeld waarmee je groene stroom van bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen kunt opslaan. Dat gebeurt als er veel wind is of de zon schijnt en elektriciteitsprijzen laag zijn. Als de Battolyser vol is, schakelt die automatisch over in een modus om waterstof te produceren. Daarmee kan de industrie verduurzamen, kunnen gebouwen gebruikmaken van schoon waterstofgas en vrachtwagens en ander zwaar vervoer schoner rijden. Als er even geen wind is en de stroomprijzen hoog zijn, levert de batterij de opgeslagen elektriciteit aan het net. Een Battolyser is zo volgens het bedrijf een verbeterde elektrolyser.

De fabriek zou de eerste in zijn soort zijn in Nederland en krijgt de capaciteit om elk jaar voor 1 GW aan elektrolysers te maken. Op dit moment staat er in Nederland slechts iets meer dan 1 MW aan elektrolysers opgesteld. Het kabinet heeft de ambitie in 2030 tot 6 à 8 GW aan capaciteit te realiseren. Battolyser kan dus een goede bijdrage leveren aan die ambities. Nederland en andere landen moeten volgens Slee heel snel fabrieken gaan bouwen. “Wij willen in Rotterdam beginnen. De haven heeft namelijk grote ambities met waterstof, er zit veel industrie in de buurt en we zitten daar dicht bij de TU Delft.”

Nieuwe exportmogelijkheden Nederland

Slee ziet een enorme kans voor Nederland om de komende jaren nieuwe groene industriële activiteiten te ontplooien. “Als we 70 GW aan windenergie op de Noordzee gaan ontwikkelen en de industrie moet vergroenen, laten we dat dan doen met producten en technologieën die we zelf in Nederland kunnen ontwikkelen”, zegt hij. “Dan hebben we daarna een exportproduct voor de rest van de wereld. Ik pleit voor een nieuwe duurzame-energiepolitiek om dat te realiseren.”

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.