Aantal waterstoftankstations blijft groeien

Credits: Fountain Fuel
14-03-2023
750 keer bekeken

We moeten een transitie maken naar emissieloze mobiliteit: voertuigen op duurzaam opgewekte elektriciteit, of op duurzaam geproduceerde waterstof. Er zijn meerdere toepassingen voor waterstof mogelijk. In Nederland richten wij ons vooral op de zware transporttoepassingen op de weg, in de scheepvaart en in de luchtvaart.

Wegtransport

Bij de productie van waterstof uit elektriciteit gaat energie verloren, daarom is het directe gebruik van elektriciteit efficiënter. Wij houden als regel aan: elektrisch rijden wanneer dat kan, waterstof alleen wanneer batterij-elektrisch rijden niet goed mogelijk is. Bijvoorbeeld bij voertuigen die langdurig veel energie nodig hebben, zoals het internationale wegtransport, maar ook mobiele werktuigen en machines die veel energie verbruiken.

Samen met de private sector ontwikkelen we acties om het gebruik van waterstof in het wegverkeer te stimuleren. Doel is het ontwikkelen van een infrastructuur van minimaal 50 tankstations. We verwachten dat er eind 2022 zo’n 20 waterstof tankstations in Nederland zijn, vooral geschikt voor personenauto’s en enkele zwaardere voertuigen.

Scheepvaart 

Waterstof is goed inzetbaar als energiedrager voor emissievrije binnenvaart. De bouw van het eerste Nederlandse binnenvaartvrachtschip op waterstof is inmiddels gestart.

Voor de zeescheepvaart is het gebruik van gasvormig waterstof minder geschikt, vanwege de lage energiedichtheid en zware opslagtanks. Voor kleinere schepen volstaat samengeperst waterstof nog wel. Voor grotere schepen is vloeibare waterstof of, vooral voor de zeescheepvaart, waterstof in de vorm van ammoniak een mogelijkheid, maar deze toepassingen zijn nog in ontwikkeling.

Luchtvaart

Er zijn veel mogelijkheden voor CO2-reductie binnen de luchtvaart. Nederland richt zich op duurzame brandstoffen (zoals duurzame biokerosine en synthetische kerosine) en technologische innovaties (zoals nieuwe vliegtuigontwerpen, lichtere materialen en nieuwe vormen van aandrijving via elektriciteit en waterstof).

Nederland zet in op een bijmengverplichting van 14% duurzame brandstoffen in 2030. Ook op Europees niveau wordt samengewerkt aan een bijmengverplichting. Onder het Fit for 55 pakket van de Europese Commissie is het RefuelEU Aviation voorstel opgenomen. Voor 2050 geldt dat vliegtuigen volledig fossielvrij vliegen.

Naast een duidelijke rol voor waterstof bij de bijmengverplichting, wordt er door verschillende partijen gewerkt aan de ontwikkeling van waterstofvliegtuigen. In de loop van 2030 worden de eerste vliegtuigen verwacht. Per 2030 heeft Nederland de nationale opgave dat alle grondgebonden activiteiten van de burgerluchtvaart hernieuwbaar zijn. Naast elektrificatie, wordt gewerkt aan de rol van waterstof in deze activiteiten.

Routekaart Waterstof

De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema mobiliteit zijn:

  • Opschaling van de productie van hernieuwbare waterstof voor alle transportmodaliteiten via meerjarig beleid, regelgeving en financiële instrumenten. Onder meer door goede inbedding (van hernieuwbare H2) bij de implementatie van de RED III met een HBE-systematiek (of een soortgelijke systematiek).
  • Tijdige realisatie van voldoende productie van hernieuwbare waterstof en (bio-)synthetische brandstoffen en goede, veilige transport- en distributie-infrastructuur voor de verschillende vormen van waterstof(dragers).
  • Transparantie tussen private sector en overheid, zodat op tijd passende instrumenten en regelgeving kunnen worden ontwikkeld en barrières in wet-en regelgeving kunnen worden voorkomen/verwijderd, ter stimulering van aanbod en de markt.

Wil je meer weten over het thema mobiliteit? Lees dan hoofdstuk 6 van de Routekaart Waterstof.

Nieuws en inspiratie

In Europa kan je op steeds meer plaatsen waterstof tanken. In 2022 zijn er 45 nieuwe tankstations geopend en dat is een record. Er zijn nu 254 publieke waterstoftankstations in Europa; Nederland staat op plek drie met 17 stations.

254 waterstoftankstations in Europa; Nederland op derde plaats

Volgens H2stations zijn er nu 254 waterstoftankstations in Europa. Er zit een stijgende lijn in het aantal tankstations; het aantal is met 22% gestegen ten opzichte van 2021. Duitsland heeft met 105 stations de meeste tankpunten en op de tweede plaats komt Frankrijk met 44. Nederland en Engeland delen de derde plek met 17 waterstoftankstations.

Wereldwijd zijn er 814 tankstations. Azië staat aan kop met een totaalaantal van 455, waarvan 165 in Japan, 149 in Zuid-Korea en 138 in China.

Grote groei waterstoftankstations zet door

De verwachting is dat het aantal waterstoftankstations in Europa hard blijft doorgroeien. Afgelopen maand hebben TotalEnergies en Air Liquide een plan ontwikkeld om een netwerk van 100 waterstofstations te realiseren.

EU-subsidie voor aanleg drie waterstoftankstations in Nederland

In Nederland worden drie waterstoftankstations voor lichte en zware voertuigen aangelegd met EU subsidie. Nederland krijgt samen met elf andere EU-landen geld uit Brussel voor het installeren van laadpalen en waterstoftankstations. In totaal is er 189 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen langs het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T) van auto-, spoor- en vaarwegen. De subsidie wordt gebruikt voor de bouw van circa tweeduizend oplaadpunten en 63 waterstoftankstations.

22 miljoen subsidie voor waterstoftankstations en -vrachtwagens

Het kabinet wil vaart maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) start daarom een subsidieregeling voor meer waterstoftankstations, met bijbehorende vrachtwagens. In eerste instantie is er € 22 miljoen beschikbaar. Er liggen nu plannen van verschillende bouwers van voertuigen om ook tankstations te realiseren.

Fountain Fuel bouwt in Nederland drie emissieloze energiestations

Dit jaar bouwt het Nederlandse Fountain Fuel drie emissieloze energiestations. Op het energiestation kunnen zowel elektrische auto’s opladen en waterstofauto’s waterstof tanken. De waterstof wordt in het begin geïmporteerd vanuit Duitsland door Linde, en kort daarna vanuit Nederland geleverd. De drie tankstations staan in Amersfoort, Rotterdam en Nijmegen. Het station in Amersfoort wordt al in mei officieel geopend. In 2025 wil Fountain Fuel elf energiestations in Nederland hebben gebouwd en in 2030 vijftig.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.